Fem oversete steder at finde værdifuld brugerviden
Hvis du gerne vil udvikle dine produkter eller services, få ideer til forbedringer eller måske ideer til helt nye ydelser, så er brugerindsigt et værdifuldt værktøj. Mange virksomheder begår den fejl, at de kun ser tingene fra virksomhedens synsvinkel i stedet for også at se det fra synsvinklen af de mennesker, der i sidste ende skal bruge produktet, servicen eller processen. Når du får indsigt i brugernes behov og meninger, kan det give input til bedre værdiskabende ydelser for kunderne, som i sidste ende er værdi der kan ses på din virksomheds bundlinje.
I sidste indlæg skrev jeg om hvorfor det er så vigtigt, at du undersøger dine brugeres og kunders behov, forud for nye produkt- eller serviceudviklinger. I dette indlæg får du indsigt i de frem områder, hvor du kan indhente værdifuld og brugbar viden, om dine brugere.
Online foraer
Internettet er fuld af foraer med temaer om alt mellem himmel og jord. Der er fællesskaber, hvor brugerne hjælper hinanden og deler ærlig viden om forskellige produkter og ydelser. Grunden til at online foraer er så værdifulde, er at brugerne ikke forventer, at virksomhederne kigger med. Denne viden kan indhentes på forskellige platforme. Hjemmesider og facebookgrupper er ofte her, hvor du kan finde videndelingsforaer for folk, der nørder med en specifik interesse, fx IT, biler eller hårprodukter. Her kan man finde chats, postkasser og indlæg fra folk med erfaring eller ekspertviden indenfor et specifikt område. På Youtube kan du derimod finde anmeldelser af alle mulige produkter, især indenfor IT udstyr, skønhedsprodukter og mode. Under disse videoer er der kommentarspor, som ofte udvikler sig til foraer, hvor folk diskuterer synspunkterne i videoen og videreudvikler anmeldelsen til erfaringsudveksling, af det omtalte produkt. Udfordringen med foraer er dog, at du skal have tiden og indsigten til at selektere og finde guldet.
Data og analyser
Der er et væld af databaser med brugbare statistikker og analyser online, som kan være til stort hjælp i skabelsen af det mest værdifulde produkt eller den bedste service. Google Analytics er efterånden en kendt platform, når det kommer til viden om din målgruppes adfærd med dine produkter og services, på hjemmesiden, men det gør den ikke mindre værdifuld. Ligeledes er der diverse markedsundersøgelser. Man kan tilgå eksisterende undersøgelser eller få skræddersyet dem specifikt til virksomhedens behov gennem eksterne udbydere som NH Markedsdata, Intercom eller Euromonitor, bare for at nævne nogle få. Denne form for analyser kan være med til at fortælle noget helt grundlæggende om markedet og brugernes handlemønstre og behov, som er vigtig for jer som virksomhed, at kende til.
Salgsafdelingen
Salgsafdelingen er dem, der kommer tættest ind på livet af virksomhedens kunder. De har mulighed for at stille indgående spørgsmål for at finde frem til, hvilke behov og udfordringer, kunderne har. De laver profilanalyser og segmenteringer, bevidst og ubevidst, og de har derfor ofte en dyb brugerindsigt. De ved ned til mindste detalje, hvad der gør hele forskellen for, om en kunde køber jeres eller konkurrentens produkt. De kender kundens tvivler og forespørgsler i købssituationen, og de kan derfor være gode at konsultere, når et nyt produkt skal udvikles. Vær dog opmærksom på, at hvis du er en B2B-virksomhed, vil dine kunder ofte være et mellemled mellem den egentlige forbruger og jer. I disse tilfælde ved jeres sælgere sikkert meget om jeres kunder, og måske mindre om jeres kunders kunder, den egentlige forbruger. I disse tilfælde vil det igen kunne anbefales at søge indsigt gennem markedsundersøgelser, så I kan være på forkant med hvad jeres kunders kunder (forbrugerne), har af adfærd og behov.
Kundeservice
En ting er dem, der køber produkterne; en anden er dem, der bruger dem. Selvom det dog sagtens kan være den samme person, kan der være stor forskel på når man køber og når man bruger. Kundeservice sidder og tager imod direkte feedback i form af klager, spørgsmål og frustrationer fra de personer, der bruger produktet eller servicen. De har derfor dyb indsigt i, hvordan produktet eller servicen kan forbedres og kan sidde inde med et væld af værdifuld viden til udviklingsafdelingen. Ofte kommer denne viden ikke meget længere end til salgsafdelingen, og det er spild af værdi. Kundeservice og udviklingsafdelingen bør derfor arbejde tæt sammen og alle indgå på lige fod i den proces, der ligger i at optimere produkter og skabe innovation.
Konkurrenter
Det kan være farligt for jer at fokusere på jeres konkurrenter, da I kan komme til at ligne dem. Men dermed ikke sagt, at I ikke kan lære af dem. Ved fx ikke at være den første til at komme på et nyt produkt og dermed se på produktet og dets egenskaber kundernes øjne, kan I opnå at drage fordele derfra. I kan lade jer inspirere og gøre produktet ti gange bedre end jeres konkurrenter, ved at tage det bedste fra andre og videreudvikle på det. I kan ligeledes lære af andres fejl og overhale dem indenom. Især indenfor den teknologiske udvikling kaldes dette second-mover advantage. Det gælder om at undersøge det segment, man har tilfælles med sine konkurrenter, lave markedsundersøgelser og være på forkant med, hvilken retning det hele går i.
Key points
Brug ressourcer på at skabe research-teams eller hyre konsulenter, der kan give jer indsigt i brugernes adfærd. På den lange bane får I skabt et bedre produkt helt fra start og gør udviklingsfasen kortere.
Nedsæt et team, der specifikt sørger for, at kommunikationen mellem afdelinger som kundeservice, salgs- og udviklingsafdelingen finder sted. Alternativt kan I hyre en ekstern konsulent, der er professionel indenfor tværfaglighed og videndeling, som kan hjælpe med at omforme brugerviden til innovation. Nøglen til værdi ligger i, hvor vidt du er i stand til, at forstå og bruge de data du får adgang.
Mangler du hjælp til indsamling af data om dine kunder og samtidig forstå de data? Så kontakt mig for en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe jer, med det.